
Opt-In regime
- Het opt-in regime voor reclame e-post wordt van kracht via de wet e-commerce dd. 11/03/2003.
- Opt-in houdt in dat elektronische post voor reclamedoeleinden enkel nog mag verstuurd worden mits voorafgaande toestemming.
- De e-mail moet onmiddellijk na ontvangst in zijn globale indruk als reclame herkenbaar zijn.
- Tevens moet op een ondubbelzinnige manier op een zichtbare en leesbare plaats de vermelding "reclame" of "publicité" aanwezig zijn, bv. in het onderwerp.
- Uit de weergegeven informatie moet de geadresseerde duidelijk kunnen opmaken voor wiens rekening de reclame gebeurt.
Soft opt-in regime in België
- Sinds het KB dd. 04/04/2003 heeft België een soft opt-in regime. Het opt-in principe werd verzacht met 2 uitzonderingen:
- Uitzondering 1: Eigen Klanten
Men moet cumulatief aan 3 voorwaarden voldoen:- Het bedrijf heeft rechtstreeks van de geadresseerde(n) electronisch de contactgegevens verkregen (bv. via contactformulier op de website), de privacywet werd hierbij tevens gerespecteerd.
- De verkregen contactgegevens worden enkel gebruikt voor het aanbieden van gelijkaardige producten en diensten die het bedrijf zelf levert.
- De klanten, waarvan de contactgegevens electronisch werden verkregen, moeten zich gemakkelijk en kosteloos kunnen verzetten tegen het gebruik van deze data.
- Uitzondering 2: Rechtspersonen
Men moet cumulatief aan 2 voorwaarden voldoen:- De gebruikte contactgegevens moeten onpersoonlijk zijn.
- De producten die worden gepromoot moeten bestemd zijn voor de rechtspersoon.